Procesory gitarowe

Procesory gitarowe, zwane również multiefektami to urządzenia łączące w sobie sporą bazę efektów zamkniętych w jednym urządzeniu. Każdy kto choć raz skorzystał z jakiegokolwiek efektu gitarowego na pewno zauważył jak wielki mają wpływ na brzmienie. (zobacz https://hurtowniamuzyczna.pl/offer/104/6417/digitech-rp-55.html)

Efekty dzielą się na cztery podstawowe grupy. Do pierwszej, zwanej przesterami nalezą efekty typu distortion, overdrive oraz fuzz. To one są odpowiedzialne za ostre, rockowe brzmienie, jednak każdy z tych trzech rodzajów różni się od siebie. Overdrive i distortion są często mylone ze sobą, choć z założenia overdrive jest cieplejszy i mniej dynamiczny niż distortion. To jak zabrzmi efekt zależy jednak od konkretnego modelu, ponieważ overdrive jednego producenta może być bardziej agresywny niż distortion innego producenta. Znacznie łatwiej rozpoznać efekt typu fuzz, który charakteryzuje się siarczystym, brudnym brzmieniem, które możemy usłyszeć w muzyce artystów takich jak Jimi Hendrix czy Jack White.

Drugą bardzo obszerną grupą są efekty modulacyjne, czyli takie, które zmieniają charakter czystego brzmienia. To właśnie one są najbardziej zróżnicowane, ponieważ znajdziemy wśród nich efekty takie jak chorus, który symuluję gry kilku gitar jednocześnie, tremolo, za pomocą którego usłyszymy dźwięk przypominający granie na gitarze przy jednoczesnym kręceniu potencjometrem odpowiedzialnym za głośność, oraz wiele innych. Jeśli lubimy eksperymentować, wiele zabawy dostarczy nam delay, czyli echo które symuluję grę kilku gitar w różnych odstępach czasu. Bardzo przydatne są również efekty z ostatniej grupy, czyli pogłosy. Za ich pomocą wypełnimy swoje brzmienie, tworząc efekt gry w pomieszczeniach i różnych właściwościach akustycznych,